Mind hämmastas see, et õnnestunud põgenemisi
ja üldse ka põgenemiskatseid nii vähe oli. Inimesed kohanevad ikka ruttu
muutuvate oludega, kes see ikka nii väga viitsib kogu aeg vabadusvõitleja olla,
enamik tahab elada oma elu rahulikult ja võimalikult mugavalt, kasvatada lapsi,
süüa kõht täis ja koguda mammonat, niipalju kui võimalik. Ideoloogilisi ja
poliitilisi konflikte oma eluga riskimiseks olid vähestel, nagu praegugi nii ka
toona oli Eestist lahkumise põhjuseks eelkõige ihalus materiaalses mõttes parema
ja vabama elu järele.
Ja tõepoolest, nagu autor välja toob, kui vähe
oli põgenike seas intelligentsi esindajaid. Nö loovintelligents oli
nomenklatuuristunud ja ei tahtnud oma hüvedest, korteri- ja
telefonijärjekorrast ning autoostuloast ebakindla tuleviku nimel loobuda. Nagu
autor tabavalt kirjutas, eelistasid nad poliitilise vastupanu asemel peituda Harju
tänava Kirjanike Maja elevandiluust torni ja kirjutada seal ajaloolisi romaane…
Hiljem meeldib kõigile end vabadusvõitlejaks, dissidendiks
ja seestpoolt partei õõnestajaks nimetada, argliku muganduja muljet ei taha ju
keegi endast järeltulevatele põlvedele jätta. Tegelikult oleks aga huvitav analüüsida,
kuidas nõukogude võim juba ühe põlvkonna jooksul oma kodanikud nii tasalülitas,
et mingit laialdast organiseeritud vastupanusüsteemi ametlikule võimule ei
tekkinudki. Igaüks krabas aga mida sai ja hoidis oma särki ihule võimalikult
ligidal.
Teine huvitav teema selles raamatus oli
dissidentide ja põgenike hulludeks tembeldamine.
Nõukogude ajal diagnoositi vähe depressiooni
ja muid psüühilisi häireid, sest neid diagnoose hoiti dissidentide jaoks. Eks
ole, tervemõistuslik inimene ju ei taha nõukogudemaalt põgeneda.
Pikemat ja põhjalikumat käsitlust vääriks
kindlasti nonde psühhiaatrite mõttemaailm, kes tollal täiesti terveid inimesi
ravimitega mürgitasid. Aga nad leiaks kindlasti samu argumente eneseõigustuseks
nagu näiteks vangilaagrite valvurid ja mahalaskmisbrigaadi liikmed, et mina
olin ju pelgalt käsutäitja ja töö on töö jne.
Olin siis liiga noor, et ise mingit seisukohta
ärakargajate suhtes omada, küll teadsin üht naist, kes oli leidnud endale
kellegi rootslase, kellega abielluda (kas siis fiktiivselt või päriselt). Paberite
ajamine võttis ilmatu aja, vähemalt aasta, aga lõpuks läks tal korda legaalselt
emigreeruda. Mäletan teiste tema tuttavate ja naabrite kadedust ja ärapanemist,
teda püüti siiajääjate lohutuseks võimalikult halvaks ja tühiseks mõelda. Poliitilist
laadi etteheiteid talle kodumaa hülgamise pärast ei tehtud, kuid paariaks
muutus ta küll kohe. Ja pigem mitte hirmust KGB uurimise eest, vaid inimlikust
madalusest ja labasusest.
Liikusid ka jutud kummipaadipõgenikest, kel
õnnestus Rootsi jõuda. Aga jällegi käis sellega kaasas halvustamine stiilis, et
mida ta seal välismaal peale hakkab, nagunii orjaks, litsiks või pätiks. Ma ei
kuulnud ühtegi tunnustavat kommentaari, et vaat kus tublid ja vaprad inimesed,
julgesid võtta elus ohjad enda kätte või jääda oma põhimõtetele truuks. Kadedus
ja mahategemine võisid küll olla ellujäämisstrateegiaks rasketes oludes, kuid selline
suhtumine on laialt levinud praegugi ja mitte ainult äraminejate suhtes.
Kokkuvõttes, see raamat on järjekordne lobe
lugemine lähiminevikust. Ajakirjanik kirjutab nagu ajakirjanik ikka, teeb veidi
uurimistööd, esitab seejärel fakte ja interpreteerib neid ettevaatlikult, teeb
mõningaid üldistusi. See ei ole kuiv ja igav teaduslik ajaloouurimus, vaid
pealiskaudne, lihtne, kuid haarav lugemine. Mina oleksin oodanud veidi laiemat
ja põhjalikumat sotsio-kultuurilise tausta analüüsi, aga saan aru, et autor ja
formaat ei ole selleks päris õiged.
Nõuka-aja huvilistele täitsa soovitan.
Hinne: 7/10
No comments:
Post a Comment