Ühe sõbra palvel
otsisin internetist vene autori Tatjana Ustinova raamatuid ja leidsin paar audiobooki, mida originaalis kuulasin.
Tegemist oli raamatutega Hronika gnustnõh vremen ja Sakvojaž so svetlõm
buduštšem.
Eesti keelde on teda
tõlgitud vist riiulitäite kaupa, nagu ka teisi venekeelseid naisautoreid nagu
Darja Dontsova (keda ma lugenud pole) ja Aleksandra Marinina (keda ma aastaid
tagasi lugesin, kuid nüüd enam ei viitsi).
Ustinova lugude
tegevus toimub kaasajal, aga ilmselgelt on nendes tunda krimikirjanduse Grand
Old Lady Agatha Christie mõjusid. Ka väärtuste komplekt on lugudes sama, mis
Agatha ajal, kuigi vahepeal on ca 80 aastat mööda läinud.
Võib-olla ma üldistan
asjatult ja lahmivalt nende kahe loo põhjal kogu Ustinova toodangut, kuid mind
jahmatas tema lugude aegunud ja mitte nii väga varjatud agenda. Ma ei loe ka
naistekaid, kuid Ustinova lood liigitaksin ma pigem selle kanažanri alla.
Mõlemas loos oli peategelane naine, kelle eesmärk oli algusest peale või saab
selleks loo edenedes krahmata endale rikas ja mõjukas Mees. Mees, kes oli
loomulikult naistegelasest tasakaalukam, intelligentsem, tegusam jne, kes
lahendas keeruka loo, kusjuures muutus selle käigus ilmselt naistegelase
positiivse mõju tulemusena kinnisest tundetust kalkuleerivast olendist soojaks
ja armastavaks abielumehe kandidaadiks. Loomulikult lõppes raamat pulmade või
selle eelaimdusega, nagu seda tihtipeale Agatha lugudegi puhul juhtus. Nagu
mõnedes Agatha krimkades, sai siingi juba esimeste lehekülgede jooksul selgeks,
kes kellega raamatu lõpus abiellub. Ja naistegelane kehastas siis kõike
„naiselikku“: emotsioone, ebakindlust, ebaloogilisust, isegi rumalust, ja vajas
ellujäämiseks loomulikult teise peategelase, tugeva, loogilise ja otsusekindla
mehe abi. Kui sellised tegelased figureerisid Agatha lugudes, ei häirinud see
kuigivõrd, tuli ju arvestada ajastut, mil Agatha oma raamatuid kirjutas ja
olusid, kust ta ise pärines. Aga et tänapäeval veel keegi nii kirjutab, mõjus
mulle häirivalt. Arusaadav, enamik raamatute ostjaid ja lugejaid on ju naised,
eriti naisautorite lugejad, ja naistekad on vist väga müüv žanr, seega autor
toodabki müüvat ja paljudele pealeminevat kirjakraami. Ja ega tänapäeva Venemaa
pole oma sotsiaalse arengu poolest ka kaasaegsetele võrdõiguslikkuse
väärtustele kuigivõrd lähedale jõudnud.
Vastupidiselt
Ustinovale, oli Marinina lugude peategelane tegus ja intelligentne naine,
spetsialist, kes sai mõrvade lahendamisel ainult enda analüütilise mõttetöö
peale loota. Tal oli kodus „pehmem“ mees, kes tegi talle süüa, ootas teda koju
ja täitis nö traditsioonilist toetava ning tagalatpakkuva koduperenaise/mehe
rolli.
Sakvojažis lahendab
mõrvaloo siiski naistegelane, kasutades Miss Marple’likku inimpsühholoogia
jälgimist. Meestegelane, kirjanik, ei täida talle pandud lootusi, ei võta
juhirolli enesele ega osutu naisest targemaks ja loogilisemaks. Aga see-eest
saab ta endale loo lõpus armastava kodukana-teenija-sekretäri – kõik ühes
isikus.
Kuskil Poirot’
lugudes figureeris ka keegi ümberkehastunud kelner, kes osutus mõrvariks, mingi
teema oli seal musta kelneriülikonnaga, täpselt nagu Sakvojažiski. Ilmselt lihtsalt
juhuslik kokkusattumus…
Hronika gnustnõh
vremen meenutab süžee poolest Poirot’ jõulusid, ka mõrva lahendus on sarnane,
isegi kordub see Porot’ lugude võte, kus kõik asjaosalised ja perekonnaliikmed
kogunevad kokku ning Tark Mees selgitab, kuidas asi tegelikult oli ja kes on
mõrvar.
Jelena Skulskaja on
kirjutanud väga mõnusalt iroonilise artikli tänapäeva Vene kirjanduselust, seda
valdkonda käsitleb ka Sakvojaž.
Skulskaja puudutab
oma artiklis ka reklaami, mida autorid oma raamatutesse põimivad. Tõepoolest,
ka Ustinova Sakvojažis torkas mulle kõrva see, kuidas naispeategelane mingit
kiirsuppi vms kiitis, selgitades, kuidas see kiiresti valmib ja kui maitsev see
on. Kogu loo kontekstis tundus see kohatu detailsusega kõrvalepõige äärmiselt
ebavajalik. Mõtlesin kohe, et see on vist reklaam. Võib-olla ka Targa Mehe
džiibi kiitmine (selle margi korduva mainimisega) käib reklaami alla, aga samas
liiga paranoiliselt ei saa ka nüüd ühte krimkat võtta, seda enam, et kiitjaks
oli laps, mis peaks minu meelest reklaami tõsiseltvõetavust ja toimivust
vähendama. Kindlasti oli aga kõhnumistablettide nimetamine ja toime
üksikasjalik kiitmine kinnimakstud reklaam.
Suuline hinnang: kui
soostereotüüpide teema ei häiri, võib ju ajaviiteks ja meelelahutuseks lugeda
Hinne: 2/10
No comments:
Post a Comment